Konu Üniversite Sınavı
Tarih: 05 Haziran 2021
Danışman: Nurdan YOLDAŞ
Danışan: Elif ( Mahremiyet açısından; Danışandan İzin alındığı için örnek oluşturmak amacıyla yayınlanmıştır. Yine de sembolik bir isim seçilmiştir.
Doğum Tarih: 08.04.2003
Danışman D ve Danışan Elif olarak kısaltılmıştır.
Açıklama: Çalışma ev ortamında, karşılıklı oturularak ihtiyacı olan bir genç ile gerçekleştirilmiştir.
D:Merhaba Elif Hoş geldin. Sen diye hitap edişim karışıklık olmasın diyedir sakıncası yok umarım?
E: Olur ama ben siz diyeyim olur mu?
D: Teşekkür ederim. Sen nasıl rahat edeceksen öyle hitap edebilirsin.
Yarım saat belki kırk beş dakika sürecek bir süremiz var. Sormak istediklerini açıklıkla sorabilmeni ve benim sorularıma açık cevaplar verebilmeni isterim. Sana nasıl geliyorsa o cevap önemlidir. İdeal ya da mantıklı olan ne diye düşünmeden, sana doğru gelene yani kendi duygularına odaklanmanı isterim. Anlaştık mı?
E: Anlaştık.
Bu arada Özel şeyleri bile konuşabileceğimizi ve aramızda kalacağını belirtmek isterim.
E: Annem kesin sorar size.
D: Olabilir. Ben ona bilgi vermek yerine seninle konuşmasını uygun bir dille ifade ederim. Aramızdaki görüşmelerin ne kadarını söylemek istersen o kadarını paylaşabileceğini ve aramızda geçen konuların mahremiyetinin benim tarafımdan korunacağını bilmeni isterim.
E: Tamam bunu duyduğuma sevindim.
D: Özellikle hangi konuda konuşalım istersin. Bu aralar en çok ilgilendiğin ya da sormak istediğin konuda çalışabiliriz.
E: Çok iyi olur. Şu aralar beni en çok düşündüren şey; üniversite sınavı. Mezuna kalacağım ama.
D: İlk kez mi katılacaksın bu sınava.
E: Evet. Şu an 12. Sınıftayım bu yıl mezuna kalmadan sınava girmek istedim. Bir yandan da seneye gireyim bu yıl netlerim az olacak diye düşünüyorum.
D: Neden netlerinin az olacağını düşünüyorsun?
E: En iyi yerlere gelmiş insanların az puanlarla bir yeri kazanmış olduğunu düşünmüyorum.
D: Örnek verir misin?
E: Çevremdekiler hep öyleler ve hırslılar. Kazandıran hırs oluyor.
D: Sen hırslı mısın?
E: Evet kesinlikle. Ben de çok iyi net alırım diye erteliyorum zaten. Çok iyi puanlar almalıyım.
D: Hangi bölümü istiyorsun?
E: Matematik öğretmenliği.
D: Hayalin öğretmenlik demek?
E: Matematik hayalim, tutkum var.
D: O halde seçiminde öğretmenlik değil alanın kesin diyelim mi?
E: Evet net. Kesinlikle matematik. Aklımdan başka hiçbir şey geçmiyor.
D: En iyi olduğun zamanlarda bu konuda ortaya ne çıkar?
E: Ne gibi? Anlamadım?
D: Sınavda en iyi olduğun zaman bu konuda neler olacak sonu düşün bakalım? (NLP)
E: Ortaya mutlu bir Elif çıkar. (Gülüyor) düşünmesi bile çok güzel!.. Başardııım diyorum. Ürün olarak da bitmiş kitaplar çıkar. Ah kurtulurum bu hazırlık testlerinden. Biter mi bu kitaplar diyorum hep.
D: Yani özetlersek?
E: Biter. Evet evet hazırlık süreci bitmiş olur.
D: Yanlış mı anladım acaba? Hazırlık sürecinden çok sıkıldın, bitsin istiyorsun ama daha çok net olsun diye seneye erteliyorsun senin ifadenle mezuna kalmaya erteliyorsun.
E: Evet
D: Neye direnç gösteriyorsun?
E: Yapamadığım şeylere ve olumsuz düşüncelere.
D: Biraz açar mısın?
E: Bir soruyu çözemediğimde yardım almadan, inatlaşarak kendim yapayım istiyorum. Matematik öğretmenim en az soru soran öğrencim sensin diyor.
D: Olumsuz düşüncelerden kastın nedir?
E: Yapamadığımı düşünmek yorucu.
D: Tam karşılığı ne bu yorulmanın?
E: Nasıl desem? Yeterince bilmiyor muşum gibi.
D: Yetersizlik duygusu gibi mi?
E: Evet tam olarak bu.
D: Ah evet şimdi anladım. Pekiyi nasıl olsun isterdin? Gönüllü olarak değiştireceğin nedir?
E: Hangi konuda neyi değiştirmek?
D: Konuştuğumuz içerikte hangi nokta değişse sana iyi gelecek?
E: Mükemmeliyetçi tavrım değişsin isterdim. Bilmemek daha yeni, daha çok bilgiyi getiriyor çünkü. Yeni bilgiler öğrenmeye bayılıyorum. Çok önemli benim için yeni bilgiler öğrenmek.
D: Bildiklerini nereye koyuyorsun peki?
E: Nasıl yani?
D: Bilmediğin ilgilerle ilgilenip mükemmeliyetçi olduğunda elinde var olan, azımsadığın bilgileri nereye koyuyorsun. (Sessizlik)
E: Aslında bana onlar hiçbir şey gibi önemsiz geliyor.
D: Ama?
E: Onları bilmeden de yeni şeyleri tam anlamıyla öğrenemem.
D: Tam anlamıyla diyerek neyi kastediyorsun?
E: O konuyla ilgili her şeyi bilmek, her soruya çözüm bulabilmek.
D: Ne zamandır Tanrıcılık yapıyorsun?
E: Genel olarak her konuda bilmek, en iyi olmak konusu, hakim olmak duygusu kendimi bildim bileli var. Matematikle ilgili bir süredir var ama genel olarak her şeyi bilmek istiyorum.
D: Elif her şeyi bilen kimdir?
E: Allah ( Sessizlik)
D: Sen Allah mısın?
E: Hayır. (Sessizlik)
D: İnsanın kendi kapasitesini bütünün içinde değerlendirmesine dair Sokrates demiş ki; “ Bildiğim bir şey var o da hiçbir şey bilmediğimdir.” Bilginin sınırı yoktur. Her şeyi bilme şansımız da. Şimdi insan olarak bildiklerimizden yararlanarak her şeye değil belki ama hedefimize yönelik ne yapabiliriz diye bakalım. Belki bu kadarını kotarabiliriz. Ne dersin?
E: Aslında matematikte testlerde kalan netlerim iyi gibi. Öğretmenim Ege Üniversitesi Matematik bölümünü tutar diyor. Ben kendim için istediğim bölüm için yeterli belki.
D: Sorun nedir peki?
E: Çevremdeki insanlar için yeterli değil. Bu kadar mı daha iyi alamadın mı diyecekler.
D: Üniversite masraflarını karşılayacak insanların senin alacağın puanı irdelemesi ve önemsemesi, fikir beyan etmesi çok normal değil mi? ( Meydan okuma)
E: Masrafları karşılayacak mı? Onlar karşılamayacaklar ki.
D: Öyle mi? Anne ve babanın seni motive etmek istediğini düşünmüştüm.
E: Hayır onlarla ilgisi yok. Onlar bana inanıyorlar. Çok güveniyorlar hatta.
D: Hımmm. Kimleri kastediyorsun bu denli önemli olan? Biraz konuşalım mı? (P.E.A.T. Yöntemi)
E: Kuzenlerim ve anneleri. Hatta öz kuzenim bile değiller. Hep arkamdan konuşurlar. Eskiden beri açığımı ararlar. Sanki kendileri çok iyiymiş gibi benim eksiğim olsun isterler. Daha iyi yapamadın mı diyerek hiçbir şeyimi yeterli bulmazlar.
D: Sen de onları tatmin etmek için uğraşıyorsun öyle mi? Kendi hedefin öncelikli olmalı? Bunu ne daha kolaylaştırır? (Sessizlik).
E: Bilmiyorum. Eskiden beri ilkokuldayken bile hep böyleydi. Karnem onların kızlarından daha iyi olurdu ama benim daha iyi alamadığım konuşulurdu. Anadolu lisesini kazanınca şaşırdık hiç beklemiyorduk dediler. (sessizlik)
D: Ben bir yol öneriyorum. Yaparak deneyimleyelim bakalım ne olacak. (SEDONA)
Pekiyi ayağa kalk. Bu oda bir uçtan bir uca kaç metredir. Sanırım ortadaki boş alan 7 metre civarı. Başlangıç ve karşı uca birer boş sayfa koyuyorum. Birinci kağıt geçmişteki eleştiriler ve ikincisi üniversite sürecini temsil ediyor. Bu iki mesafe arasında nerede hissediyorsan orada dur.
(Elif iki mesafenin ortasında durur fakat birinci kağıda arkası dönük olmasına karşın sürekli oraya bakmaktadır)
D: Orada seni eleştirenler ya da haksız yargılayanlar var sanırım kim onlar? Gözünü kapat ve onlara odaklanarak ilerle.
E: Onlar X anne babası X ve Y diğer kuzenlerim X, X ve bir başka kuzenim X ile annesi X. Hepsi bir şeyler söylüyorlar ama olumsuz şeyler söyledikleri. Küçümseyiciler.
D: Onların söylediklerine odaklan arkana bakarak öne doğru ilerle.
E: Ah!
D: Ne oldu yalpaladın mı? Aç gözünü
E: Ah yan yan gitmişim.
D: Ne hissettin?
E: Arkaya bakarken yanlış gidiliyor.
D: Kapat yeniden gözünü. İçinden gelirse arkana bakabilirsin, yine ileri yürü orada üniversite var.
(Elif arkaya hiç dönmeden ileriye gülümseyerek yürür. Sona ulaşınca gözünü açar ve coşkuludur.)
E: Çok güzel ve dosdoğru ilerlemişim. Hem de kısa sürede!.. Çok doğru ya arkadakilere değil önümdeki hedefe kilitlenmeliyim. Çok çok teşekkür ederim. Harika bir deneyimdi. İnanmıyorum koca bir yıl kaybedecektim nerdeyse. Üstelik daha sınava süre var. Kesinlikle hedefe odaklanmalıyım. Teşekkür ederim. Şimdiden hemen ders çalışmak istedim. Çok motivasyon sağladı çalışmamız. Teşekkürler. Çok teşekkür ederim.
D: Ben de teşekkür ederim E. Matematik evrenin dilidir. Tutkuyla severek çalışacağın alanda biliyorsun ki; başarılı olma şansın daha çok. Başarılar diliyorum sana. Yolun açık olsun.
Speak Your Mind